Sök:

Sökresultat:

3249 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 1 av 217

Ledarskap pÄ distans : Konsultchefers distansledarskap under pÄverkan av ett dubbelt ledarskap i bemanningsbranschen

Denna uppsats handlar om ledarskap och hur ledarskap bedrivs pÄ distans.Studien fokuserar pÄ det ledarskap som sker i bemanningsbranschen dÀr konsultchefen leder bemanningskonsulter pÄ distans. I det ledarskap som utövas finns Àven en pÄverkan utav en tredje part som gÄr att finna i det kundföretag som hyr in konsulterna. Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för det ledarskap som uppkommer och utövas i bemanningsbranschen och att identifiera de problem som kan uppstÄ nÀr ledarskapet sker pÄ distans. Vi jÀmför ocksÄ distansledarskapet med ett traditionellt ledarskap för att förstÄ pÄ vilket sÀtt de skiljer sig i ledarskapets utövande. Slutligen Àr vÄrt syfte att fÄ en inblick i hur ett distansledarskap i bemanningsbranschen pÄverkas nÀr det Àven Àr en tredje part involverad..

NÀra men ÀndÄ sÄ lÄngt bort : En studie om kommunikations- och ledarskapsproblem utifrÄn olika dimensioner av distans

Under Ärens lopp har forskare gradvis introducerat distans som en variabel för att analysera organisatoriska fenomen. De flesta studier fokuserar pÄ att studera distans utifrÄn ett fysiskt avstÄnd, vilket ger en ofullstÀndig bild av hur mÀnniskor faktiskt upplever distans. Under 2000-talet har forskningen kring distans vidareutvecklats och forskare föreslÄr att distans bör studeras utifrÄn olika dimensioner, sÄ somstrukturell-, statusbaserad- och psykologisk distans. DÄ fÄ eller inga studier har undersökt hur eventuella kommunikations- och ledarskapsproblem inom en organisation kan beskrivas utifrÄn olika dimensioner av distans, Àmnar vi att genom en explorativ studie utforska detta. Denna explorativa studie har genomförts genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med nio medarbetare pÄ ett större svenskt företag.

Ledarskap pÄ distans : Hur medarbetare pÄverkas av en strukturell distans till sin ledare

Antalet geografiskt spridda organisationer vÀxer i takt med den ökande globaliseringen ochdet ligger dÀrmed i tiden att studera fenomenet distansledarskap. Syftet med vÄr studie Àr attundersöka hur medarbetare i en organisation inom begravningsbranschen pÄverkas avdistansledarskap. Vi Àmnar bidra till en ökad förstÄelse för termen strukturell distans ochgenom begreppen fysisk distans, kommunikationskanaler och mÀngd interaktion mellanmedarbetare och ledare förklara hur medarbetare pÄverkas av ett ledarskap pÄ distans.Studien visar att medarbetares rutinmÀssiga arbetsuppgifter inte pÄverkas av en fysisktfrÄnvarande ledare men att behovet av en nÀrvarande ledare varierar beroende pÄmedarbetares personliga arbetslivserfarenhet inom branschen. Studiens resultat visar Àven attkommunikation och tillgÀnglighet hos ledaren Àr nyckelfaktorer i utformningen av ettvÀlfungerande distansledarskap..

Ledarskap pÄ distans : En kvalitativ studie om möjligheter och begrÀnsningar

Denna uppsats undersöker hur enhetschefer inom en kommun i Sverige upplever hur distans till sina medarbetare pÄverkar deras ledarskap samt vilka möjligheter och begrÀnsningar ledarskap pÄ distans medför. Uppsatsen utgÄr frÄn ett ledarperspektiv och bygger pÄ fyra intervjuer av enhetschefer inom omrÄdet personlig assistans. Den teoretiska utgÄngspunkten grundar sig huvudsakligen pÄ Bernard M. Bass teori om transaktionellt och transformerande ledarskap samt John Antonakis och Leanna Atwaters distansbegrepp. Resultatet visar att distans medför möjligheter i form av att utveckla sjÀlvstyrande medarbetare samt begrÀnsningar i form av insyn, kontroll samt delaktighet.

Distansledarskap i praktiken : En kvalitativ studie hos Nordic Ortopedica AB

I arbetslivet upplever vi att det finns skillnader, distans, gentemot personer vi trÀffar och företeelser vi kommer i kontakt med. För att bli effektiva i vÄrt arbete, behöver vi dÀrför metoder och verktyg för att överbrygga de olika sorters distans som uppstÄr. Det finns olika kategorier av distans, dÀr fysisk distans och kulturell distans hör till de vanligaste.För att hantera och överbrygga distans i arbetslivet behövs sÀrskilt ledarskap. Detta Àr dock ett Ànnu tÀmligen outforskat Àmne. I denna uppsats gör vi en studie hos Nordic Ortopedica AB i Knivsta, ett företag som distribuerar ortopedtekniska hjÀlpmedel och som arbetar med flera sorters distans i sin verksamhet.

Ledarskap pÄ distans : En studie i hur ledare motiverar personal som Àr geografiskt utspridd

Syftet med studien Àr att undersöka huruvida vÄr motivationsmodell som bygger pÄ Herzbergs tvÄfaktorteori, stöds och anvÀnds av ledare inom organisationen Retail House för att motivera sina anstÀllda pÄ distans.Teoriavsnitten ledarskap pÄ distans och motivation samt vÄr motivationsmodell ligger till grund för empiri, analys och slutsats. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer med tre företagsrepresentanter frÄn Retail House. Uppsatsen finner att Retail House ledning motiverar sin personal i stor utstrÀckning enligt vÄr motivationsmodell. Dock har undersökningen visat att företagets speciella sÀtt att arbeta försvÄrar motivationsarbetet för ledningen, snarare Àn distansen till personalen. Det framkom att de faktorer som Àr bÀst lÀmpade som motivationsverktyg för Retail House Àr feedback och lön..

Öppen eller stĂ€ngd dörr? : - Enhetschefers upplevelser av ett ledarskap i nĂ€rhet och pĂ„ distans inom Ă€ldreomsorgen

Syftet med studien Àr att visa en ökad förstÄelse för enhetschefers upplevelser av ett ledarskap utifrÄn den geografiska placeringen. Denna förstÄelse har vi huvudsakligen erhÄllit genom intervjuer med nio enhetschefer inom Àldreomsorgen, varav fyra som arbetar i direkt anslutning till sina medarbetare, fyra pÄ distans och en som bÄde arbetar i nÀrhet och pÄ distans till sina medarbetare. Intervjuerna utfördes i en mellanstor kommun i södra Sverige. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats dÀr intervjuerna grundas pÄ ett semistrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt, vilket innebÀr att enhetschefernas svar medför en djupare förstÄelse för deras Äsikter kring den geografiska placeringen. Studiens resultat visar bÄde för- och nackdelar med att styra ett ledarskap i nÀrhet samt pÄ distans.

Civilbefolkningens humanitÀrrÀttsliga skydd mot attacker i vÀpnadekonflikter - En utredning av Syrienkonflikten

Syftet med studien Àr att visa en ökad förstÄelse för enhetschefers upplevelser av ett ledarskap utifrÄn den geografiska placeringen. Denna förstÄelse har vi huvudsakligen erhÄllit genom intervjuer med nio enhetschefer inom Àldreomsorgen, varav fyra som arbetar i direkt anslutning till sina medarbetare, fyra pÄ distans och en som bÄde arbetar i nÀrhet och pÄ distans till sina medarbetare. Intervjuerna utfördes i en mellanstor kommun i södra Sverige. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats dÀr intervjuerna grundas pÄ ett semistrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt, vilket innebÀr att enhetschefernas svar medför en djupare förstÄelse för deras Äsikter kring den geografiska placeringen. Studiens resultat visar bÄde för- och nackdelar med att styra ett ledarskap i nÀrhet samt pÄ distans.

Ledarskap pÄ distans ? erfarenheter och upplevelser av hur distans pÄverkar ledarskap i en organisation

Traditionella uppfattningar om den ensamme heroiske ledaren har gjort att mycket av fokus har legat pÄ ledaren som aktör och inte pÄ den scen dÀr de arbetat. Olika omstÀndigheter och situationer pÄverkar vad en ledare bör, men ocksÄ vad han eller hon kan göra. En av dessa omstÀndigheter eller förutsÀttningar Àr den dÀr ledaren har sina medarbetare pÄ fysiskt avstÄnd, ett ledarskap pÄ distans. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka ledarskap i en organisation dÀr chefen har sina medarbetare pÄ fysisk distans. Vi Àr intresserade av ledarskapets innehÄll och hur chefen och medarbetarna uppfattar detta.

Regionalpolitikens praktik. En undersökning av glesbygdsstödet och dess implementering i VÀstmanlandslÀn mellan 1980 och 1989.

Syftet med studien Àr att visa en ökad förstÄelse för enhetschefers upplevelser av ett ledarskap utifrÄn den geografiska placeringen. Denna förstÄelse har vi huvudsakligen erhÄllit genom intervjuer med nio enhetschefer inom Àldreomsorgen, varav fyra som arbetar i direkt anslutning till sina medarbetare, fyra pÄ distans och en som bÄde arbetar i nÀrhet och pÄ distans till sina medarbetare. Intervjuerna utfördes i en mellanstor kommun i södra Sverige. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ metod med en hermeneutisk ansats dÀr intervjuerna grundas pÄ ett semistrukturerat tillvÀgagÄngssÀtt, vilket innebÀr att enhetschefernas svar medför en djupare förstÄelse för deras Äsikter kring den geografiska placeringen. Studiens resultat visar bÄde för- och nackdelar med att styra ett ledarskap i nÀrhet samt pÄ distans.

Att motivera pÄ distans med ett transformellt ledarskap

I den allt mer globaliserade vÀrlden, fÄr fler företag en mer decentraliserad organisation. Denna decentralisering pÄverkar ledarens sÀtt att arbeta, eftersom medarbetarna blir geografiskt spridda runt om i vÀrlden. Möjligheterna till att trÀffas fysiskt blir begrÀnsade, och mer av ledarskapet mÄste ske pÄ distans. De fysiska mötena Àr viktig faktor för att skapa en motiverad arbetsstyrka och dÄ mÄste ledaren hitta alternativa sÀtt att motivera. Syftet med studien var att skapa förstÄelse för hur en ledare pÄ distans kan skapa motivation.

Frihet under ansvar : - var Ă„terfinns medarbetarens motivation i distansarbete?

Denna studie underso?ker hur medarbetarens motivation i arbetet pa?verkas av ledarskap pa? distans samt vilka mo?jligheter och sva?righeter detta inneba?r, sett utifra?n ett medarbetarperspektiv. Medarbetarperspektivet ansa?g vi vara av intresse da? vi fann att majoriteten av publikationerna inom omra?det var vinklade ur ett ledarskapsperspektiv. Studiens empiriska material utgo?rs av sju kvalitativa samtalsintervjuer med medarbetare som samtliga har sin na?rmsta ledare pa? distans.

Ledarskap pÄ distans : "A World of Communication"

Utvecklingen av tekniken och den globalisering som skett har öppnat upp möjligheten till ledarskap pÄ distans. Elektroniska kanaler har gjort det möjligt att utnyttja kompetens vÀrlden över. Syftet med denna uppsats Àr att skapa en förstÄelse för hur en personlig kontakt upprÀtthÄlls i ett distansförhÄllande mellan ledare och anstÀlld. Studien Àmnar undersöka hur ledaren agerar för att skapa motivation hos sina anstÀllda och identifiera vilka kommunikationsbarriÀrer som finns.En fallstudie utfördes pÄ Ericsson som Àr ett ledande företag inom kommunikationsteknik och har verksamhet i 180 lÀnder. Deras slogan Àr "A World of Communication".

Ledarskap pÄ distans: utmaningar, verktyg och strategier

 Globaliseringen och den avancerade informations- och kommunikationstekniken har möjliggjort för företag att lÄta personalen arbeta utspritt pÄ olika geografiska platser, vilket har gjort att distansledarskap Àr ett vÀxande fenomen. Studiens syfte var att, utifrÄn ett chefsperspektiv, fÄ ökad kunskap om ledarskap pÄ distans med fokus pÄ vilka eventuella utmaningar som distansledarskap för med sig samt vilka verktyg och strategier som blir sÀrskilt betydelsefulla vid denna form av ledarskap. Fem fokuserade intervjuer, som analyserades med induktiv tematisk analys, visade att de utmaningar som distansledarskapet förde med sig var: att stÀndigt vara nÄbar och tillgÀnglig, att upptÀcka problem i tid, att balansera och anpassa kontakten samt att fÄ tiden att rÀcka till. De verktyg och strategier som blev sÀrskilt betydelsefulla var: samarbete och stöd inom organisationen, dokumentation och informationshantering, kommunikation, schemalagda möten samt fysisk nÀrvaro och tillgÀnglighet. Studiens resultat visade att regelbunden kontakt och förtroendeingivande relationer fÄr betydelse för distansledarskapets framgÄng.

Hur leds en organisation pÄ distans? : En intervjustudie med ledare inom laboratoriemedicin.

I denna studie har jag undersökt hur ledarskap pÄ distans bedrevs av ledare med chefsuppdrag inom laboratoriemedicin. Syftet med studien var att undersöka hur cheferna beskrev vad som utmÀrkte ledarskapet pÄ distans, vilka egenskaper en ledare behövde för att leda en organisation pÄ distans och hur de kommunicerade med sina medarbetare.  Jag har i denna studie intervjuat Ätta ledare pÄ olika nivÄer. Sex av informanterna arbetade inom tvÄ olika landsting och tvÄ arbetade Ät en privat vÄrdgivare. Vid genomgÄngen av intervjumaterialet framkom nio olika teman vilka var specifika egenskaper, delegering, resor, motivation och feed-back, avstÀmmande kommunikation, kommunikationsformer, mötesformer, medarbetarsamtal och information.

1 NĂ€sta sida ->